mushroom tu sup lah!




Lokasi kejadian : Rumah P Ramlee
Masa kejadian : bulan ogos,tahun 2008

ceritera bermula di satu petang yang hening, masa tu kire2nya mak ayam sibuk panggil anak ayam balik reban tapi anak ayam tak mau balik sebab nak jugak cari cacing ( tak sedar diri punye anak ayam, mak kau panggil balik sebab ko tu rabun ayam, da malam nnt ko da x bleh nampak)

sorry2 terpesong plak...hehehe cerita ni pasal A (bukan nama sebenar) tgh berdiri kat bangsal.

Sebenarnya masa tu kami tengah bertungkus lumus dengan rakan dan musuh seperjuangan menyiapkan prop dan set pentas untuk teater kanak-kanak pertama di Rumah P Ramlee yang bertajuk 'Belalang Kenit'. Aku dengan muka yang comel macam budak 16 tahun datang ke bangsal dan menegur abg Li (juga bukan nama sebenar) yang sibuk membuat cendawan sebagai prop untuk pentas. cendawan tu semua memang cantik2, banyak plak tu dia buat.

"banyaknye mushroom! comel2 je semua" aku kata dengan nada yang cute.

"eh ape hang ni! mushroom tu sup lah! mengarut je mane ada mushroom kat sini!" A berkata dengan nada yang marah.

Terkejut betul aku. Aku pandang A, dia tengok aku. Dalam hati aku kata, salah ke ape yang aku cakap tadi. dengan muka confuse aku pandang muka A lagi.

"kan mushroom tu sup, mane ada mushroom kat sini, cendawan ada la" A dengan penuh yakin berkata dekat aku.

aku ketawa terbahak2, nasib baik bleh kawal emosi kalau tak mesti aku da terguling-guling kat situ.

"A...mushroom tu cendawan la, bahasa inggeris orang panggil mushroom, bahasa melayu cendawan" aku menerangkan pada A.

"Oh...ye ke? aku cuma tau ,mushroom tu sup..sebab masa en U (lagi bukan nama sebenar) belanja aku makan kat pizza dia belanja aku makan mushroom sup, aku ingat mushroom tu sejenis sup"

aku tepuk dahi! aisehman...ni macam pnye orang pun ada. yang lain sebagai saksi kejadian masih ketawa tak henti2.

natijahnya, cerita lawak spontan tu masih tak reda walau da berbulan-bulan. Lagi-lagi kami baru selesai lagi satu teater kanak-kanak, Kisah si Semut yang menggunakan prop cendawan.

****i just wonder where this human have a school, i wanted to meet his English teacher and tell something "when you teach student about vegetables, make sure you tell the students that mushroom is cendawan"

Comments

Popular posts from this blog

J A T U H

Love Your Life

'semangat, mari peluk aku cepat!'