It's Hard To Be You?

Dear Sunday,

Why you bring Monday?

From,
Workers

I have hate-love relationship dengan Sunday, serius pagi-pagi memang suka gila, sebab hari tu hari ahad, tapi bila nak masuk jam 8pm jadi benci tau! cuma kadang-kadang je ada perasaan suka & tak sabar bila nak muncul hari isnin. Teruk kan penyakit tu?

I takde lah nak citer pasal hari isnin, selasa, rabu.....dan seterusnya, bak kata Awi Rafael,Aku menunggu dari Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday....

I nak citer pasal org yang suka cakap, 'its hard to be me'.....errrkkkkk, jap...wait a second, 'It's hard to you?'
'you compare to what?' 'patung? 'bunga? 'kipas angin? or 'sofa? (apeasal aku compare dengan sofa?)Jadi sofa susah apa, orang duduk kat atas dia hari-hari kan? terima je orang tu kecik ke besar ke, tinggi ke pendek ke.

Sorry lah, aku memang nak membebel malam ni, sebab aku bengang bila orang kata 'its hard to be me'. Aku percaya semua orang ada 'difficulties' masing-masing. Jadi orang miskin memanglah susahkan, nak fikir esok nak keja cari duit, nak bagi makan anak bini mcmane, jadi orang kaya pun susah, semua nak kena hati-hati, takut orang ambil kesempatan, nak kawan pun kena pilih-pilih gak, kang tak pasal-pasal orang tipu.

See? sape yang tak setuju dengan kenyataan I ni, sila jangan teruskan bacaan. Karang elok2 mood baik jadi moody plak. But whatever lah kan? blog aku aku punye suka...ada aku kesah? hahahaha...

Haih...tolonglah. Pada aku orang yang cakap macam tu, memang jenis tak pikir banyak. Ikut sedap hati je nak cakap, kalau nak praise diri sendiri, janganlah buat benda yang 'murah'. Hidup zaman dulu pun susah, zaman sekarang pun susah. Cuma mentaliti kita, cara kita aturkan hidup tu yang penting. Minta maaf ye, yang cakap ayat tu kat depan I, memang kena khutbahlah depan I. Kalau nak cakap ayat macam tu sila compare kan diri sendiri dengan benda-benda yang tak bernyawa, kalau bernyawa pun waima dengan ayam pun I tetap rasa tak releven. Ingat senang jadi ayam? kena kais tau baru jumpe makanan.

Nak praise diri sendiri tu satu hal, ayat paling tak boleh blah...'susah jadi I ni, ada je orang suka, dah lah semua yang suka I tu anak-anak orang berada' rasa macam nak lempang2 tak pada pelontar suara tu?

Pernah dengar, empathy & sympathy? Empathy is we tried to put ourselves to other people shoes. Kalau dalam lakonan, 'magic if', something like real happen to ourselves. Walaupun sedaya upaya kita cuba faham orang lain dengan CUBA meletakkan kita disituasi orang tu, percayalah...tak akan sama, sebab orang pun selalu kata 'cuba bayangkan kau kat tempat aku sekarang?' cuma boleh bayangkan je lah...rasa tentulah tak kan? Macamana dengan individu yang terpaksa nak bayangkan kesusahan orang lain tu pulak? susah juga kan? sebab dia mungkin terpaksa mengeluarkan ayat-ayat simpati yang berbaur ikhlas tapi belum tentu ikhlas, just nak 'cover' atau memang dia betul-betul simpati sebab sebelum ini dia juga pernah mengalami benda yang sama.

Apapun tak ada sesiapa pun yang tidak melalui perkara-perkara yang sukar, jadi budak kecik pun ada rintangannya. Belajar merangkak, berjalan....semuanya ada kesukaran, jadi hadapilah hidup ini dengan SENYUM, susah, sakit, ujian...semua itu dugaan hidup.

Ada yang kata, kalau jadi budak-budak kan senang, tak payah fikir banyak...haih, meh sini aku lempang!


Comments

  1. btol.. suke sgt statement tu.. :)

    ReplyDelete
  2. bro, pnah jmpe org yg ckp mcm tu eh?
    i kind of out spoken person...

    ReplyDelete
  3. huh .~ pernah.. n kdg2 den pn ckp cmtu gak..terutama sekali.. 'best jadi budak kecik xde masalah ' hahaa kena btg hidung sendiri.. tp tu laa.. wlw ap pun. hidup ttp pertlu di teruskan .. kn.. tak kira susah senang sekali pun.. setiap manusia ada jln cerita khidupan masing2.. :)

    hehe.. best entry ni..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

J A T U H

Love Your Life

'semangat, mari peluk aku cepat!'